Nadpobudliwość psycho-ruchowa dziecka to ogromny problem wielu rodziców. Bardzo często nie wiedzą oni wtedy, jak radzić sobie z pociechą; jak przemawiać do dziecka tak, by słuchało, a w późniejszym okresie było skłonne do nauki. Tego typu problemy zwykle nie kończą się z wiekiem, choć niektórzy bardzo by sobie tego życzyli. Walka z nadpobudliwością wymaga pracy, ale także wyboru odpowiedniej terapii. Integracja sensoryczna może w znaczący sposób pomóc zarówno dziecku, jak i rodzicom.

Czym jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to proces współdziałania różnych zmysłów człowieka – wzroku, słuchu, dotyku, węchu i smaku – w celu poznawania i interpretowania bodźców z zewnątrz. To właśnie ona pomaga nam na dostosowanie odpowiednich reakcji do danej sytuacji i wysłanych bodźców. Integrację sensoryczną budujemy już w okresie płodowym, jednak najistotniejszy dla niej moment to pierwsze trzy lata życia. Gdy podczas procesu zachodzą pewne nieprawidłowości, z wiekiem możemy zauważyć u dziecka niepokojące sygnały, świadczące o zaburzeniach integracji sensorycznej. To przede wszystkim:
• niedostosowana wrażliwość na bodźce (zbyt mała lub zbyt duża),
• szybkie rozpraszanie się i problemy z koncentracją,
• obniżony poziom koordynacji ruchowej (problemy ze złapaniem równowagi, rzucaniem czy łapaniem przedmiotów),
• nadruchliwość,
• agresja bądź wycofanie się.

Jeśli zauważyliśmy tego typu objawy, warto wybrać się do terapeuty integracji sensorycznej, który na podstawie kilku spotkań z dzieckiem postawi diagnozę.

Zajęcia z integracji sensorycznej w szkole

Niektóre szkoły umożliwiają swoim uczniom uczestniczenie w zajęciach z integracji sensorycznej. Wspierają one prawidłowy rozwój dziecka i sprawiają, że wyżej wymienione problemy są przepracowane, dzięki czemu z czasem znikają. To przede wszystkim zabawa poprzez naukę, w której istotnym elementem jest dostarczanie optymalnej ilości bodźców. Zajęcia mają za zadanie pobudzenie zmysłów i naukę odpowiedniego ich wykorzystywania oraz reagowania na bodźce. Jeśli Wasze dziecko jest nadpobudliwe, agresywne bądź ma problemy z koordynacją ruchową, tego typu ćwiczenia mogą okazać się dla niego bardzo pomocne w osiągnięciu równowagi.