Każdy rodzic chce, aby jego dziecko prawidłowo się rozwijało. Posłanie swojej pociechy do żłobka nie musi ograniczać się wyłącznie do zabawy, ponieważ to właśnie tam dziecko spędza większość dnia, a co za tym idzie – tam poznaje świat. Rozwijanie zmysłu dotyku lub wzroku to bardzo ważny krok w prawidłowym rozwoju mózgu dziecka oraz jego układu nerwowego. Stąd właśnie powstała idea zabaw sensorycznych, czyli takich, dzięki którym dziecko poznaje świat przez zmysły, uczy się, a jednocześnie czerpie z tego masę radości. Dzięki temu już od najmłodszych lat, dziecko zaczyna poznawać własne zmysły i świadomie korzystać z ich atutów. Jeśli szukasz odpowiedniej placówki dla swojej pociechy, postaw na żłobek sensoryczny.
Jaki jest cel zabaw sensorycznych?
- nauka kształtów i kolorów,
- rozwinięcie zmysłów,
- ukierunkowane i aktywne spędzanie czasu,
- nauka pracy w grupie,
- świadome korzystanie ze zmysłów dotyku, zapachu, węchu czy wzroku.
Przykłady zabaw sensorycznych
Najciekawsze w zabawach sensorycznych jest to, że nie potrzebujemy drogich, ukierunkowanych na rozwój sensoryczny zabawek, aby dostarczyć zmysłom dziecka odpowiednich i stymulujących bodźców. Integracja sensoryczna w żłobkach często opiera się na prostych rozwiązaniach, które przynoszą jednak zamierzone efekty, a co dla najmłodszych najważniejsze – mnóstwo zabawy.
- Malowanie na foliowym oknie – wystarczy rozciągnąć dość trwałą folię na stelażu i dać dzieciom farby. Malowanie odbywa się na przezroczystej folii. Uruchamia zmysł dotyku, pozwala też uczyć maluchy kolorów. W malowaniu uruchamiamy też dziecięcą wyobraźnię.
- Piasek kinetyczny, który w deszczowe dni zapewni masę zabawy stymulując przy tym zmysł dotyku.
- Układanki z klocków, które pobudzają wyobraźnię przestrzenną oraz logiczne myślenie
- Poznawanie drobnych rzeczy. Zabawa polega na umieszczeniu w kilku pojemnikach np. fasoli, grochu, ryżu oraz makaronu. Następnie wyciągamy daną rzecz, nazywamy ją i namacalnie sprawdzamy jej właściwości. Dodatkowo możemy potrząsać pudełkami, aby wpływać na dziecięcy słuch.
- „Laserowy” tor przeszkód – do tej zabawy używamy sznurka lub gumy. Tworzymy siatkę, mocując sznurek do krzeseł, tym samym tworząc tor przeszkód. Dziecko pobudzane jest do aktywności fizycznej i do poprawy swojej koordynacji ruchowej. To zadanie uczy też cierpliwości i logicznego myślenia oraz podejmowania decyzji, który ruch przyniesie dobre rezultaty.
Integracja sensoryczna może przybierać dowolne formy, i tak naprawdę sposób zabawy zależy od wyobraźni prowadzącego oraz samych dzieci, którym powinniśmy dawać również szansę na wymyślanie nowych atrakcji sensorycznych.