Żłobek czy niania – na co się zdecydować?

Żłobek czy niania – na co się zdecydować?

W dzisiejszych czasach kobiety po urodzeniu dziecka bardzo często szybko chcą wrócić do aktywności zawodowej. Wiąże się to oczywiście z potrzebą zapewnienia maluchowi odpowiedniej opieki. Jeżeli nie ma możliwości zaangażowania babci lub innej bliskiej osoby, można...
Zaburzenia integracji sensorycznej – jakie są ich rodzaje?

Zaburzenia integracji sensorycznej – jakie są ich rodzaje?

Twórczynią teorii integracji sensorycznej jest Jean Ayres. Udowodniła ona, że podstawowe znaczenie w procesie rozwoju dziecka odgrywają trzy najwcześniej dojrzewające systemy zmysłowe. Należą do nich: system dotykowy, system czucia głębokiego oraz układ...
Wiosenny spacer z dzieckiem? Nasze pomysły na zabawy sensoryczne

Wiosenny spacer z dzieckiem? Nasze pomysły na zabawy sensoryczne

Wiosna to świetna okazja do pracy nad integracją wzrokowo-ruchową dziecka. Każdy spacer może służyć zachęceniu dziecka do rozwoju i integracji wszystkich zmysłów, od wzroku poprzez słuch, dotyk aż do powonienia. Dziecko do lat sześciu naturalnie postrzega...
Pierwszy dzień dziecka w żłobku – jak się przygotować?

Pierwszy dzień dziecka w żłobku – jak się przygotować?

Rozpoczęcie przez dziecko etapu samodzielności związanej z pobytem w żłobku to bardzo ważny etap jego rozwoju. Warto przygotować się do tego dnia dużo wcześniej, zapewniając dziecku właściwą strefę komfortu psychicznego. To również ważny moment dla rodziców. Jak...
Za co odpowiada układ proprioceptywny?

Za co odpowiada układ proprioceptywny?

Przewracanie się, strach przed pokonywaniem schodów, trudności w nauce samodzielnego ubierania się czy nawet siadania na krzesełko – w efekcie niechęć do zabaw ruchowych i czynności manualnych. W ten sposób mogą przejawiać się zaburzenia w funkcjonowaniu układu...
Motoryka mała i motoryka duża – czym się różnią?

Motoryka mała i motoryka duża – czym się różnią?

Rozwój fizyczny dziecka to proces skomplikowany i wieloetapowy. Każdy maluch przyswaja nowe umiejętności ruchowe adekwatnie do swojego wieku. Poznawanie świata i przetwarzanie odbieranych z zewnątrz bodźców ma za zadanie ukształtowanie młodego organizmu i nadanie mu...